روانشناسی دین از دیدگاه یونگ دانشی تجربی است و او بنا را فقط برمشاهده پدیده ها میگذارد. یونگ معتقد است روانشناسی دین ازاساس، درباره ی خدا نیست بلکه درباره ی عقاید انسان درباره خداست. یونگ شرط حتمی شفا یافتن بیماران عصبی و روانی را دینداری واقعی و پایبندی به اعتقادات دینی معرفی میکند.

منظور اصلی یونگ از مفهوم خداآن است که خدا یک کهن الگو است و کهن الگوی خدا درپی اثبات یا رد وجود واقعی خدا نیست. خداوند درمقام یک کهن الگوتجلی عمیق ترین سطح ذهن ناهشیار یعنی ناهشیار جمعی است. ماهیت خداونددرزبان روانشناختی همه به ماهیت نااگاهی جمعی بستگی دارد. 

نقدنظریه یونگ درباره دین:فروکاهش دین در حد امری روانشناختی است. یونگ دین را تاحدپدیده ی روانشناسی پایین می آورد و درعین حال ناهشیار راتاحد پدیده ای دینی ارتقا میدهد.

باتوجه به مطالعاتم درباره ی نظریه ی یونگ و فروید نسبت به دین یونگ خدا و ابلیس را واقعیتی درونی قلمداد میکندو همدلی بیشتری بادین دارد،وباتعریف فروید ازدین که همان سرکوب جنسی درکودکی است مخالف است و معتقداست تکانش های دیگری جزاین وجوددارد. یونگ خداراباتوجه به تصورات فرد معرفی میکندنه خدایی که منشأ قدرت است و این معرفی به وضعیت روانی فرد نسبت به درکش از خدا بستگی دارد.

منابع:

کارل گوستاویونگ_روانشناسی و دین، مترجم :فؤاد رحمانی، چاپ اول، تهران، انتشارات فرانکلین ١٣۵٢.

درآمدی برروانشناسی دین. مسعود آذربایجانی، سید مهدی اصل_انتشارات زیتون. قم ١٣٨۵.

کتاب روانشناسی دین، نویسنده دیویدام  وولف ترجمه محمددهقانی، تهران: رشد ١٣٨۶. 

رفتار دینی کودک و تصور او از خدا و مفاهیم انتزاعی

روانشناسی دین ازدیدگاه یونگ و نقدآن

روانشناسی دین از دیدگاه فروید و نقد آن

یونگ ,دین ,خدا ,روانشناسی ,ی ,ناهشیار ,است و ,روانشناسی دین ,درباره ی ,خدا نیست ,یونگ و

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه تبلیغات IZ*ONE NEWS کاشت و ترمیم ژلیش ناخن در کرج آموزش رسانه خودرو برقی قهوه هسته خرما در تاخ عثمانی قشم قیمت دیزل ژنراتور پرتال جامع علوم_پایگاه خبری فروشگاه فایل یاب